Begivenheder

Sommerudflugt den 30. maj 2018 til Faaborg og Kerteminde

Bussen kører fra Sundkroen i Helsingør kl. 08:00.

Der bliver et passende stop undervejs på turen.

Hjemme igen: Forventet hjemkomst kl. 19:00

Ankomst kl. 11:00 til Faaborg Museum, med en guidet rundvisning (i 2 hold) fra kl.11:00 til kl. 12:00.

Faaborg Museum er noget helt særligt. Bygget til de fynske maleres kunst, og et totalt kunstværk i sig selv.

Museet er en arkitektonisk perle, og Faaborgstolen der er skabt til museet, er et hovedværk inden for møbelkunsten.

Udstillingen byder på:Det maleriske nu Aftryk af liv. Peter Hansen & Martin Bigum John Olsen 80 år

Martin Bigum viser det ved Peter Hansens kunst, der gør ham til en vigtig og aktuel skikkelse i danskkunst.Udstillingen er udviklet i nært samarbejde med billedkunstner Martin Bigum. Den sammenstiller værker afde to kunstnere, Peter Hansen (1868-1927) og Martin Bigum (f. 1966), og udstillingen skaber et usædvanligt møde mellem værker af Fynboerne og en samtidskunstner.

John Olsens kunst har altid været voldsom, sanselig og nærgående.Udstillingen giver overblik over syv årtiers kunst fra en af Danmarks store naturskildrere. Det er en udstilling om mødet med naturen og de store spørgsmål om eksistens, død, fødsel, erotik og sansning.

Kl. 12:30 Frokost, Fynsk frokosttallerken med sild, æg/tomat, faaborgpølse, lun frikadelle, ost med grønt og brød og smør. Drikkevarer for egen regningKl.

13:30 afgang fra Faaborg Museum med ankomst Kl. 14:00 til Johannes Larsen Museum

1901-02 byggede kunstnerparret Alhed og Johannes Larsen deres hjem på Møllebakken i Kerteminde.Hermed skabte de ikke alene en malerisk ramme om familiens liv, men tillige et gæstfrit kunstneriskmødested (med hele 16 gæstesenge!) for malere, forfattere og billedhuggere. Dette fristed for kunst og kultur satte sit præg på udviklingen af kulturlivet i Danmark igennem årtier.

I 1984 overgik villaen til Kerteminde Museum, som åbnede Johannes Larsen Museet i 1986. Året efteråbningen af museet blev atelieret restaureret og åbnet for publikum. I 1990 blev museet udvidet medudstillingsbygningen "Samlingen", og i 2001 fulgte særudstillingsbygningen "Vingen".

Udstillingen byder på:John Olsen 80 år Fugleham-værker i anledning af hans fødselsdag.John Olsens smukke og vagtsomme edderfugl i bronze har siden 2013 budt velkommen til Johannes Larsen Museet ved foden af Møllebakken. Nu byder vi atter velkommen til fødselaren og viser 6 af Fuglehamværkerne,som John Olsen skabte til Johannes Larsen Museet i 2001 og derudover 1 nyt værk.

Christine Swanes grønne verden. Christine Swane, der var søster til Johannes Larsen, modtog undervisning hos både Fritz Syberg, J. F.Willumsen og Harald Giersing.Oprindeligt lå hendes stil tæt op af de øvrige kvindelige Fynbo-malere, hvor det yndede motiv er blomster.Men efter giftermålet i 1910 med maleren Sigurd Swane og mødet med den svenske maler Karl Isakson ændrede hendes stil sig i modernistisk retning med større vægt på det kubistiske formsprog og koloristiskeværdier.Hendes foretrukne motiver var opstillinger og interiører, men hun malede også portrætter, enkeltefigurbilleder og landskaber samt skovbilleder. Hun beskæftigede sig desuden med keramik, skulptur,broderede tæpper og batik.Samt skrevet digte.Christine og Sigurd, der blev skilt i 1920, fik sammen sønnen Lars Swane, også senere kunstmaler.

Grete Jensen, Fynbomalerens ukendte keramiker. Udstillingen er en fortælling om Grete Jensen (1906-1935), ophavskvinde til og kunstnerisk leder af det firma, der fra 1928 gik under navnet Hans og Grete Keramik, idet Grete sluttede sig sammen med sin fætter Hans Syberg i etableringen af firmaet. Grete stod dels for keramikkens lette dekorative streg, men også forkeramikkens formgivning. En æstetisk helhed som blev overtaget af firmaet Syberg Keramik efter Gretes altfor tidlige død i 1935 som 29-årig.

Kl. 15:45 Afgang mod Helsingør, inden afgang kan der nydes gratis kaffe og chokolade i PAX rummet.Hvad får du på denne dag:- Bustur- Indgangsbillet og rundvisning på Faaborg Museum- Frokost på Frokost på Faaborg Museum- Indgangsbillet til Johanne Larsen Museet- Kaffe m.m. på Busturen- Og ikke mindst en forrygende, spændende og indholdsrig dag.Pris: For hele turen, kun 350 kr. pr. person for både medlem og ikke medlem af foreningen

En fin tur til Tegners museum og skulpturpark d. 12. juni 2018

Vejret ar fremragende og så var der sansemusik i den lille lund foran museet.

Da vi blev trætte og var færdige med at se de store skulpturer fandt vi det lille traktørsted. Der var fin betjening af flinke mennesker.

Turen var god !!!!!! Men selvfølgelig delte meninger om Tegners kunst.