Udstillinger

Open Air i 2016 og 2017

Solen skinnede d. 11. juni 2016 på alle der var mødt op ved Sveasøjlen/Blomstertorvet. Pavillionerne blev fyldt med kunst for enhver.

Gæsterne gik til og fra, fik oplevelse og købte, "pariserhjulet" kørte og der var gevinst hver gang. En fin dag, som er gentagelse værdig.

Og gentagelsen kom d. 10. juni 2017, hvor vejret også var fint.

Ca. 20 af foreningens kunstnere udstillede deres arbejder i fine pavilliontelte, mange kom og så på - og købte. Mange gik forbi med svenske røster og øjnene stift rettet mod nærmeste øl og vinhandel. En fin dag med godt humør, sol og vind i håret. Megen snak og lige så meget hygge!!!

Kunst på Kryds

Kunst på Kryds/Konst på Kryss arrangeres hvert andet år.

Det er endel af samarbejdet mellem kunstforeningerne i Helsingør og Helsingborg. Vi har inviteret 10 danske og 10 svenske billedkunstnere og skulptører til atudstille på henholdsvis Marienlyst Slot i Helsingør og Sofiero Slott i Helsingborg, fordelt med 5 svenske og 5 danske kunstnere, på hver sin udstilling.

Formålet med udstillingerne er at udbrede kendskabet til kunsten i vores naboby og naboland. Samarbejdet er berigende for begge foreninger og deres medlemmer. Vi håber publikum vil tage vel imod udstillingerne.

Hjertelig velkommen fra begge foreninger

Tak til Marienlyst Slot og Sofiero Slott

Kunst på Kryds/Konst på Kryss symboliserer stedet hvor 2 veje mødes og større forståelse og tolerance opnås

De to udstillinger vises på to forskellige tider,

Først er udstillingen på Sofiero Slott d. 13. - 25. april 2017. Udstillingen på Marienlyst Slot er åben fra 26.maj til 5. juni 2017.

D. 12 april var der stor fernisering på Sofiero Slott. Rigtig mange mennesker mødte frem til gode taler af foreningernes formand/kvinde og en repræsentant for Sofiero - til et glas vin/vand og rigtig lækker chokolade

c

Så blev det tid for udstillingen på Marienlyst Slot. Udstillingen åbnede med fernisering d. 25. maj kl. 15 - 17.

Mogens Aasvang holdt en tale og Christel Knappe fra Helsingborg fulgte efter. Den japansk/svenske kunstner Yoshio Nakajima, som også udstiller, optrådte med en fin preformance.

Henrik Møller, kulturudvalget i Helsingør holdt åbningstalen.

De mange fremmødte klappede af det hele.

Markedsplads for kunst 2017

Sommerudstilling

D. 8. - 10. sep i hal 14

Med en let kølig brise ind gennem den åbne port løb årets store udstilling i kunstforeningens regi af stablen. Det var den største kunstmesse i Helsingør målt i antal udstillere, med over 40,kunstnere, alle medlemmer af foreningen, og små 10 indbudte kunstnere fra Helsingborgs kunstforening.

De over 50 kunstnere, fik udstillingen til at blive en festlig begivenhed. At se det tomme rum forvandle sig til en inspirerende markedsplads for kunst, hvor man fornemmede kunstnerne store glæde ved at udtrykke sig i forskellige kunstarter, var en flot oplevelse.

Udstillingen blev åbnet af medlem af kultudvalget Michael Mathiesen, der holdt en fin tale om kunst og de aktiviteter han drømte om for Helsingør. Og så var alle klar til et lille glas med tilhørende chips.

Det er altid en rystende forventning: Kommer der nu besøgende - de kom i en jævn strøm.

En rigtig god weekend i kunstens tegn.

Dog - en eftermiddag regnede det, alle var vi glade for vi var indendøre. Men pludselig begyndte det at dryppe - det udartede sig til en malstrøm af vand fra et stoppet nedløbsrør, vandet fordelte sig ud over gulvet, vi greb til koste i et forsøg på at holde vandet på plads. Heldigvis fik vi slået alarm - helsingørs beredskab kom og pumpede vand ud. Puha!

Så blev udstillingen lukket ! Mon han ville blive ?