Udstillinger

Open Air i 2016 og 2017

Solen skinnede d. 11. juni 2016 på alle der var mødt op ved Sveasøjlen/Blomstertorvet. Pavillionerne blev fyldt med kunst for enhver.

Gæsterne gik til og fra, fik oplevelse og købte, "pariserhjulet" kørte og der var gevinst hver gang. En fin dag, som er gentagelse værdig.

Og  gentagelsen kom d. 10. juni 2017, hvor vejret også var fint.

Ca. 20 af foreningens kunstnere udstillede deres arbejder i fine pavilliontelte, mange kom og så på - og købte. Mange gik forbi med svenske røster og øjnene stift rettet mod nærmeste øl og vinhandel. En fin dag med godt humør, sol og vind i håret. Megen snak og lige så meget hygge!!!

Kunst på Kryds 2019

Kunst på Kryds/Konst på Kryss arrangeres hvert andet år.

Kunst på Kryds er et samarbejde mellem Helsingborg Konstförening og Kunstforeningen for Helsingør og Omegn.

Formålet med samarbejdet er at vise forskelle og ligheder imellem de to landes kunstnere.

Visionen er desuden, at danske og svenske kunstnere lærer hinanden at kende, og måske udbygge deres netværk.

Vi har inviteret 11 danske og 10 svenske kunstnere til to forskelige udstillinger, både hvad angår værker og kunstnere.

Kunstforeningerne har valgt kunstnerne, men kunstnerne har valgtde værker de vil udstille.

Udstillingerne vises på Sofiero slott og Marienlyst slot.

Kunst på Kryds/Konst på Kryss udstillingerne viser flere dicipliner: Maleri-glas-keramik-skulptur-grafik-smykker-tekstil-installation-akvarel-tegning-foto.

De to udstillinger vises på to forskellige tider,

Udstillingen på Sofiero Slott er åben fra d. 13.  - 28. april 2019, kl 10-18. Udstillingen på Marienlyst Slot er åben fra 19.-30.maj 2017,  kl. 10-16

Marienlyst 2019

Der var åbnig af udstillingen d. 18. maj kl. 14.

Alt var klart og den røde løber rullet ud, så kunne Dronningen komme (Det gjorde hun nu ikke). Men der var andre dronninger og konger, fulgt af prinsesser og prinser, som indtog løberen. Omkring 100-150 mennesker viste deres interesse for kunsten, og de var både fra Sverige og Danmark.

Vejret var godt, Marienlyst slot så det og drejede sig i velvære, viste sine lokaler så de gjorde kunsten ære.

Vi, der havde hængt kunsten op, så hvor godt det tog sig ud og gæsterne var af samme mening.

Åbningen blev god med taler af Kommunens vice borgmester, foreningens formand fulgt op af bossa nova toner på horn og bas og sang af Brenda.

Kunstmarked 2019

6. - 8. sep.

Torsdag kl. 10 mødte bestyrelse og medhjælper op for at indtage hal 14 til kunstmarked. Der skulle flyttes ting og sager, der skulle slæbes over 30 trådhegn og fødder til disse, stole og borde blev placeret, cafetelte og borde blev sat op, bannere og skilte blev hængt op.

Dagen efter var alle udstillere (over 60 personer) på banen, nu skulle der udstilles !!!!!. Der blev slæbt, aset og maset, hængt op og pillet ned, for atter at blive hængt op, så alt var klar til åbningen kl. 14 hvor publikum blev lukket ind.

Mogens bød velkommen og gav ordet til den svenske konsul i Helsingør Mette Rude Clemmensen der holdt åbningstalen og udtrykte glæde ved det gode samarbejde mellem kunstforeningerne i Helsingborg og Helsingør. Udstillingen var herved åbnet.

Tre gode dage så vi frem til, dog gnavede en lille frygt for regnmængder, altså inden døre, som i 2017. Regnen udeblev næsten, istedet blev vi underholdt med musikalske indslag, første dag festligt gøgleragtigt musik og sang, anden dag brasilianske rytmer, tredie dag stille jazz.

Godt 3000 besøgende kom og så den flot opstillede udstilling - tak for det.

En rigtig fin udstilling kunne lukke søndag med tilfredse udstillere.

Nu kunne hal 14 vende tilbage til sig selv og være glad for at have været ramme om et flot kunstmarked !!

4

Årets kunstmarked var den største udstilling i hal 14 som kunstforeningen har stået for. Hallen var totalt stoppet med kunst og kunsthåndværk af alle typer og afskygninger. En meget varieret og flot udstilling med værker fra de mindste måske lidt undseelige til store værker, det hele strålede fra sort og grå til en farvesymfoni af alle farver,

Tak for det - til kunstforeningens medlemmer