Udstillinger

Open Air i 2016 og 2017

Solen skinnede d. 11. juni 2016 på alle der var mødt op ved Sveasøjlen/Blomstertorvet. Pavillionerne blev fyldt med kunst for enhver.

Gæsterne gik til og fra, fik oplevelse og købte, "pariserhjulet" kørte og der var gevinst hver gang. En fin dag, som er gentagelse værdig.

Og gentagelsen kom d. 10. juni 2017, hvor vejret også var fint.

Ca. 20 af foreningens kunstnere udstillede deres arbejder i fine pavilliontelte, mange kom og så på - og købte. Mange gik forbi med svenske røster og øjnene stift rettet mod nærmeste øl og vinhandel. En fin dag med godt humør, sol og vind i håret. Megen snak og lige så meget hygge!!!

Kunst på Kryds

Kunst på Kryds/Konst på Kryss arrangeres hvert andet år.

Det er endel af samarbejdet mellem kunstforeningerne i Helsingør og Helsingborg. Vi har inviteret 10 danske og 10 svenske billedkunstnere og skulptører til atudstille på henholdsvis Marienlyst Slot i Helsingør og Sofiero Slott i Helsingborg, fordelt med 5 svenske og 5 danske kunstnere, på hver sin udstilling.

Formålet med udstillingerne er at udbrede kendskabet til kunsten i vores naboby og naboland. Samarbejdet er berigende for begge foreninger og deres medlemmer. Vi håber publikum vil tage vel imod udstillingerne.

Hjertelig velkommen fra begge foreninger

Tak til Marienlyst Slot og Sofiero Slott

Kunst på Kryds/Konst på Kryss symboliserer stedet hvor 2 veje mødes og større forståelse og tolerance opnås

De to udstillinger vises på to forskellige tider,

Først er udstillingen på Sofiero Slott d. 13. - 25. april 2017. Udstillingen på Marienlyst Slot er åben fra 26.maj til 5. juni 2017.

D. 12 april var der stor fernisering på Sofiero Slott. Rigtig mange mennesker mødte frem til gode taler af foreningernes formand/kvinde og en repræsentant for Sofiero - til et glas vin/vand og rigtig lækker chokolade

c

Så blev det tid for udstillingen på Marienlyst Slot. Udstillingen åbnede med fernisering d. 25. maj kl. 15 - 17.

Mogens Aasvang holdt en tale og Christel Knappe fra Helsingborg fulgte efter. Den japansk/svenske kunstner Yoshio Nakajima, som også udstiller, optrådte med en fin preformance.

Henrik Møller, kulturudvalget i Helsingør holdt åbningstalen.

De mange fremmødte klappede af det hele.

Markedsplads for kunst 2017

Sommerudstilling

D. 8. - 10. sep i hal 14

Med en let kølig brise ind gennem den åbne port løb årets store udstilling i kunstforeningens regi af stablen. Det var den største kunstmesse i Helsingør målt i antal udstillere, med over 40,kunstnere, alle medlemmer af foreningen, og små 10 indbudte kunstnere fra Helsingborgs kunstforening.

De over 50 kunstnere, fik udstillingen til at blive en festlig begivenhed. At se det tomme rum forvandle sig til en inspirerende markedsplads for kunst, hvor man fornemmede kunstnerne store glæde ved at udtrykke sig i forskellige kunstarter, var en flot oplevelse.

Udstillingen blev åbnet af medlem af kultudvalget Michael Mathiesen, der holdt en fin tale om kunst og de aktiviteter han drømte om for Helsingør. Og så var alle klar til et lille glas med tilhørende chips.

Det er altid en rystende forventning: Kommer der nu besøgende - de kom i en jævn strøm.

En rigtig god weekend i kunstens tegn.

Dog - en eftermiddag regnede det, alle var vi glade for vi var indendøre. Men pludselig begyndte det at dryppe - det udartede sig til en malstrøm af vand fra et stoppet nedløbsrør, vandet fordelte sig ud over gulvet, vi greb til koste i et forsøg på at holde vandet på plads. Heldigvis fik vi slået alarm - helsingørs beredskab kom og pumpede vand ud. Puha!

Så blev udstillingen lukket ! Mon han ville blive ?

Mange besøgende på Kunstmarked i hal 14

Ved Kunstforeningen for Helsingør og Omegns kunstmarked her i weekenden var der omkring 3500 besøgende, hvilket er rekord for dette årlige arrangement.

I år var det foreningens 70-års jubilæum. Der udstillede 40 danske medlemmer af foreningen og 10 svenske fra Helsingborg Kunstforening. Udstillingen blev åbnet ved en fernisering den 7. september af næstformanden for Helsingør og Omegns Kunstforening Tove Andresen. Tove Andresen talte om vigtigheden af bredden i dansk kunst i særdeleshed og vigtigheden af udbredelsen af kunst i almindelighed.

Her blev overrakt omkring 700 kr. til Marienlyst slots Venner, et beløb som var blevet indsamlet ved kunstforeningens jubilæumsudstilling på slottet tidligere på året. Per Gotfredsen fra Marienlyst Slots Venner modtog gaven med en lille tale, hvor han udtrykte glæde over opmærksomheden.

Kunstforeningen har indledt et samarbejde med Kvickly i Helsingør, ved formanden for bestyrelsen i Kvickly Jørgen Andersen, hvilket allerede på ferniseringsdagen viste sig ved, at Kvickly havde sponsereret vinen.

Kunstmarkedet er støttet med 10.000 kr. af Helsingør Kommune, Center for Kultur og Turisme, Idræt og Medborgerskab, Kultur- og Turismeudvalg.

Pressemeddelelse 13. sep. 2018

Åbningstale ved fernisering af Kunstmarkedet ved Tove Andresen

Ved i godt at I er med i en bevægelse?

Ved i godt I er med i en ny græsrodsbevægelse?

Ved I godt I er med til at forvandle kunstbegrebet?

De er I - sådan som jeg ser det!

Måske ikke siden istidsmennesket, der gik ind i hulerne og malede fantastiske dyrebilleder af de dyr de var så afhængige af til livets opretholdelse og derfor ansøg for hellige - lige siden har der ikke været så mange “almindelige” mennesker som nu, der udtrykker hvem de er og hvad der er vigtig for dem. Bare mere individuelt - for sådan kan vi nu!

I ved, at når vi bevæger os ind i det skabende rum, forsvinder vi ind på et andet niveu - ind i en anden dimension, hvor vi få kontakt med vores fantasier - drømme - håb- ønsker - kommentarer - ja vi møder på en måde os selv og lærer derved os selv bedre at kende ved dette arbejde.

Vi kan godt sige at vores arbejder er en spejling af hvem vi er. - og vi opdager måske vi ikke er så forskellige endda - vi kan ialfald alligevel oftest forstå hinanden.

Menneskene vi henvender os til - køberne - er idag meget bredt interesseret i at omgive sig med noget der kommunikerer noget vigtigt og fint i deres hjem , hvor de også kan lære sig selv bedre at kende gennem deres kunstvalg. Vi taler til dem med vores udtryk - nogle til den ene type, andre til nogle andre typer - og det er jo fantastisk. - men vi gør det!

Det syntes som om de akademiske kunstinstitutioner ligesom ER et andet sted end os, og tale sammen er ialfald ikke nemt - og for os er det næsten umulig at blive accepteret og forstået af dem.

Det er også lige meget! Det er en kendsgerning at uendeligt mange vil udtrykke sig selv gennem kunstneriske aktiviteter.

På den måde de nu føler for - det er unikt!

Det er også unikt at rigtig mange mennesker idag omgiver sig med vore værker i deres hjem - det kan ingen tage fra os - er det der kaldes kunst eller ej?

Ja jeg er ligeglad hvad det er - men DET ER DER - VI ER DER! Og så må vi se i historiens lange perspektiv! Måske kan vi, med tiden, forvandle og udvikle kunstbegrebet nede fra.

JA! Det er spændende!

Og hermed erklærer jeg Kunstmarkedet 2018 for åben.

Kunstmarked 2018

7. - 9. sep.

Allerede torsdag kl. 10 mødte bestyrelse og medhjælper op for at rigge til. Der skulle flyttes ting og sager, der skulle slæbes trådhegn og fødder til disse, stole og borde blev placeret, cafeen rigges til, bannere og skilte blev sat op.

Dagen efter var alle udstillere på banen, nu skulle der udstilles !!!!!. Kl. 14 åbnede udstillingen og publikum myldrede ind. Så var vi igang.

Mogens bød velkommen og benyttede lejligheden til at overrække et mindre beløb til Marienlyst venner indsamlet på jubilæumsudstillingen.

Tove holdt åbningstalen, hun fortalte at mennesker altid, i 70.000 år, har beskæftiget sig med kreativ skaben. Idag kan man ligefrem tale om en græsrodsbevægelse med mange udøvere i forhold til de få uddannede kunstnere. Derefter erklærede Tove udstillingen for åben, mødt af klapsalver.

Tre gode dage så vi frem til, dog gnavede en lille frygt for regnmængder, altså inden døre, som sidste år. Regnen udeblev næsten og folk kom ind gennem den åbne dør i en lind strøm. Godt 3500 besøgende kom og så og købte - tak for det.

En rigtig fin udstilling kunne lukke søndag med tilfredse udstillere.